1- هدف واقعی یک رزومه یا CV
خوش آمدید به این دوره آموزشی دربارهی فن و فنون تخصصی رزومه نویسی و تدوین یک رزومه برنده که نهایتا شما را به مصاحبه دعوت خواهد کرد.
نوشتن رزومه ی برتر
در این دوره، استراتژیهایی برای نوشتن رزومه، نامهی معرفی پوششی (Cover Letter) و دیگر مکاتبات و مراودات بین المللی حرفه ای را فرا خواهید گرفت.
رزومه ی مؤثر کدام است؟
اما اول، میخواهم سؤالی را بررسی کنیم: هدف واقعی یک رزومه چیست؟
در فرآیند کلی استخدام اگر رزومهتان از مرحله بازدید عبور کند، به مرحله مصاحبه پیش میروید. اگر نکند، از ابتدا حذف خواهید شد. رزومه یک هدف اصلی دارد. متقاعد کردن یک سازمان به اینکه شما را به مصاحبه دعوت کند. دستِ کم، به یک مصاحبه تلفنی. اگر این اتفاق بیفتد، رزومهی مؤثری دارید
رزومه یک سند بازاریابی است
به عبارت دیگر، رزومه یک سند بازاریابی است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که رزومه در بر دارنده ی صلاحیتهایی است که سازمان استخدام کننده بین المللی برایش آگهی داده. و درخواست استخدام نیروی انسانی دارد.
رزومه چیزی بیش از یک سند بازاریابی نیست. اما کمتر هم نیست. ! یک سند بازاریابی جذاب است، خواندنش آسان و بدون اشتباه است. نمایندهی بازاریابی شخصی خودتان است، که وارد دنیای بیرونی میشود. و نمایندگیتان را اعلام میکند.
اشتباه بزرگ در تدوین یک رزومه بین المللی
خیلی از مردم اشتباهاً فکر میکنند رزومه خلاصهی تمام زندگی و حرفهشان است. وقتی رزومه مینویسند، همهی کارهایی را که انجام دادهاند در آن الصاق میکنند و هر ذره ای از اطلاعات را می آورند. این یک اشتباهی تأسف بار است! و در نتیجه، غالباً در سطل زباله به پایان میرسند.
بازاریابی در رزومه بین المللی
هیچ وقت فراموش نکنید که رزومهتان، یک آگهی است. لازمست یک مشتری خاص را هدف بگیرد، یعنی، سازمان استخدام کننده. تبلیغات مؤثر درخواستی برای یک مشتریِ هدفِ ویژه است. مثل تبلیغی که برای یک اتومبیل مجلل حسی شیک را منتقل می کند. تبلیغ موثر برای یک خانهی مجلل، شما را در آن موقعیت خیالی قرار میدهد. شما را وادار میکند احساس کنید آنجایید. یک رزومهی برنده، مانند یک تبلیغ مؤثر کار میکند.
کلید واژه ها و کلمات کلیدی در رزومه بین المللی
بهتر است که اهداف، تجربه، و دستاوردها، با کلید واژه هایی که در توصیف شغل آمده، منطبق باشد. سطح واژگان و اصطلاحهای ویژهی صنعتی، همان هایی هستند که سازمان بهکار برده. یک رزومهی برنده صرفاً در نظر سازمان استخدام کننده درست به نظر میرسد. این ایده از مایکل جوردن معنای یک رزومهی برنده را در خود جای داده.
میخواهید رزومهتان، سازمان استخدام کننده را تحت تأثیر قرار دهد. برای ایجاد علاقهمندی، برای ترغیب کردن سازمان به اینکه با شما تماس بگیرد. برای گفتن اینکه این داوطلب ویژه است، این داوطلب ذهنیتی درست، مهارتهایی درست، و انگیزهی درستی دارد. رزومهای که با در نظرگرفتن فن بازاریابی در ذهن، نوشتهشود، بسیارمتفاوت بهنظرمیرسد از تکه های جدا جدا از زندگی شما! رزومه را به عنوان یک کاتالوگ از سابقهی شغلیتان. در نظر بگیرید.که پتانسیل کمک به سازمان استخدام کننده را دارا هستید. بهترین مدرک برای حمایت از آن ادعا را بیاورید.
قدرت تمرکز در رزومه ی برنده
رزومه خالی از هرگونه اطلاعات بیربط است. که حواس را از آن ادعا پرت میکند. یک رزومهی برنده، متمرکز خواهد بود. متمرکز بر یک سازمان ویژه، مقام ویژه، و مخاطب خاص. فضای سفید (خالی) کمک خواهد کرد که توجه خواننده متمرکز شود. فونتهایی که به آسانی خوانده میشوند نیز برای تمرکز رزومه بهکار میروند. از بولت استفاده میکند تا به خواننده کمک کند، بر چشمگیرترین دستاوردهایتان متمرکز شود.
حالا میدانید هدف واقعی رزومه به دست آوردن مصاحبه است. و میدانید برای انجام آن، رزومه باید متمرکز باشد. چگونه قرار است آن تمرکز را اجرا کنید؟ با برجسته سازیِ بخشهایی از سابقه شغلی صاحب رزومه. که صلاحیتهایی را که سازمان استخدام کننده به دنبالش است، دارید.