درس 5: یافتن کلمات دارای بار مثبت و قوی برای رزومه
لیستی از افعال و کلمات قدرتمند در زبان انگلیسی برای ارجاع به مهارت ها در رزومه نویسی
لیستی از افعال و کلمات قدرتمند در زبان انگلیسی برای ارجاع به افراد – اشیا و ایده ها
——————————————————————————————————————————————————————————————-
اپلای پدیا اولینمرکز دموکراسی آموزشی این اولین درس از دو درس در مورد انتخاب واژههای مناسب برای رزومه است. در درس بعدی، شما را به دو وب سایت میبرم که میتوانید از آنها به عنوان منابعی برای زبان قدرتمند استفاده کنید. برای شروع، بیایید فرض کنیم شما یک بخش بازاریابی را مدیریت کردید با ۱۰۰ نفر که رشد را تحت رهبریتان تجربه کرده اند. چطور به بهترین شکل آن را در یک رزومه توصیف میکنید؟ این دو نسخه را مقایسه کنید. اگر یک کارفرما بودید، کدام نسخه شما را به متقاضی ترغیب میکرد؟ اگر مثال دوم را انتخاب کرید، در اکثریت هستید. چرا؟ خوب، چند دلیل دارد. اول از همه، با یک واژهٔ کنشی قوی شروع میشود، “مدیریت کردم”. عبارت «مسئولِ چیزی بودن» به هیچ وجه اطلاعاتی فراهم نمیکند دربارهٔ اینکه چقدر در آن کاردرگیر بودید، به علاوه هر اعتباری را که ممکنست شایستهاش باشید، از شما میگیرد. و آیا شما ترجیح نخواهید داد فردی را استخدام کنید که دیگران را مدیریت کرده تا فردی که مسئولِ آنها بوده؟ واژهٔ “مدیریت کردم”، به کارفرما میگوید که واجد مهارتهای رهبری هستید. نکتهٔ بعد، همانطور که قبلا دربارهاش صحبت کردیم، مثال دوم خاص است. به یک کارفرما میگوید که فقط یک بخش بزرگ را مدیریت نکردید، هر چه معنی میدهد. شما بخشی با ۱۰۰ نفر را اداره کردید. دقیقا نشان میدهد محدوهٔ مسئولیتتان چه بود. مثال دوم هم دقیقا بیان میکند بخشتان چقدر بازدهی داشت. منافع را تا ۵۰٪ افزایش داد. سودها تحت رهبری شما رشد مییابند، و شما به خاطر آن اعتبار کسب میکنید. از سوی دیگر، در اولین مثال، هیچ اعتباری کسب نمیکنید برای موفقیت بخش تان. عبارت بندی این حس را ایجاد میکند که آن بخش اساسا خود به خود رشد مییابد. حال مثال دیگری را در نظر بگیرید. هیچکدام از اینها بد نیستند، اما یکی قویتر است. کدامیک؟ این بار اولی. دوباره ساختاربندی کردن یعنی دوباره تأمل کردن، نوآوری کردن، و آفریدن مفهوم کل یک ساختار جدید، و آن بسیار فراتر از صرفا سازماندهی کردن، میباشد. توجه کنید همچنین، اولین مثال تأکید دارد بر ساختار بندی مجدد کلِ یک بخش. و بازدهی فقط افزایش نیافت، بلکه ترقی یافت، یک واژهٔ بسیار قویتر. واژههای کنشی توصیفی که در یک رزومه استفاده میکنید همچنین باید از لحاظ قدرت نسبیشان، گروه بندی شوند. به فرض، برای مثال، مسئولِ مدیریت، توسعه، و اجرای یک برنامه بودید. کدام واژه را اول میگذارید؟ خوب، توسعه دادن به کارفرما نشان میدهد که میتوانید ایدههایی به طور مستقل خلق کنید. خیلی قدرتمند است. مدیریت نشان میدهد میتوانید دیگران را رهبری کنید تا به اهدافی دست یابند. کمتر قدرتمند، اما همچنان قوی محسوب میشود. و اجرا نشان میدهد که میتوانید ایدهها را به اجرا بگذارید. کمتر از بقیه قدرت دارد. پس در رزومهتان، میگویید توسعه دادید، مدیریت کردید، و برنامه را اجرا کردید. این نحوهٔ استفاده از واژههای کنشی است تا رزومهتان را پر بار کنید. در مطالب خواندنی، لیست مختلفی از واژههای کنشی مییابید، هر کدام به روشهای مختلفی سامان داده شده. این لیستها کمکتان میکنند که زبان محکمی برای رزومههای خود، بسازید. با این حال، استفاده از زبان قوی فقط بخشی از نوشتن یک روزمه محسوب میشود. همچنین نیاز دارید از زبان ضعیف دوری کنید. معنایش زبان بیش از حد استفاده شده و کلیشهای است مانند هدف گرا، یا داشتن مهارتهای ارتباطی عالی. اینها کلی گویی های مبهمی هستند. مدرک محکم فراهم نمیکنند. باعث برانگیختن کنجکاوی نمیشوند. پس کلیشهٔ یک آدم حرفهایِ نتیجه گرا را کنار بگذارید و یک نسخهٔ قوی پیدا کنید که مربوط به حوزهٔ تخصصتان باشد. دقیقا معنایش چیست که شما یک بازیگر گروهی هستید؟ به نظر میرسد قادر نیستید برای خودتان فکر کنید اما به جای آن فقط میتوانید به کلیشهها فکر کنید. میبینید چقدر اعلامیه قویتر میشود وقتی زبانی که به کار میبرید دقیق است؟ تصور کنید یک مدیر استخدام کننده هستید که دارید این دو نسخه را میخوانید. کدام را جالبتر مییابید؟ با کدام داوطلب مایلید ملاقات و مصاحبه کنید؟ چه کسی قرار نیست بگوید که وجدان کاری مستحکمی دارد؟ اما چند نفر این زحمت اضافی را خواهند کشید که از مزیتِ یک موقعیت بازاریابی بهره ببرند؟ تصور کنید یک مدیر استخدام کننده میپرسد، میتوانید مثالی بزنید از اینکه چگونه از انتظارات فراتر رفتید؟ مقایسه کنید آن را با، هی، دربارهٔ دعوت به ملاقات با کارکنان اجرایی در یک نشست سران استراتژی بگو. اگر یک مدیر استخدام کننده بودید، کدام سؤال را ترجیح میدادید بپرسید؟ کدام داوطلب را مایلتر بودید که برای مصاحبه دعوت کنید؟ رزومهتان را از مطالب جا پُر کن، پاکسازی کنید. آن را با زبان ملموس و بصری که قدرت تان را زنده میکند، جایگزین کنید. به صلاحتان نیست یک رزومهٔ بی روح که مانند رزومهٔ دیگران است، بفرستید. کارفرمایان، شمایِ واقعی را در رزومهتان میخواهند. و در درس بعد، دربارهٔ دو منبع دیگر یاد خواهید گرفت تا کمکتان کنند دقیقا آن کار را بکنید. [موسیقی] .