بازگشت
آینده پژوهی و مهارت های مورد نیاز بازار کار آینده در بریتانیا و اروپا

آینده پژوهی و مهارت های مورد نیاز بازار کار آینده در بریتانیا و اروپا

مهارت های آینده: بزرگترین چالش یا بزرگترین فرصت برای بریتانیا؟!

مقاله ای از آقای جک سالبانک (Jack Sallabank)

سوالاتی که از آینده در ذهنمان ایجاد می شود اغلب عبارتند از:

در یک دهه آینده چه خواهید کرد؟ چه کسی می داند؟ بر اساس گزارشی که توسط کمپانی دل Dell Technologies و موسسه ی آینده (Institute for the Future) در سال 2018 منتشر شد، 85 درصد از مشاغلی که در سال 2030 وجود خواهند داشت، هنوز اختراع نشده اند!. این نشان می دهد که جهان علم و فناوری با چه سرعتی در حال حرکت است و تاثیر فناوری به چه میزان است.

مشاغلی عجیب و غریب اما درآمدزا!

فکر انجام کاری که هنوز اختراع نشده است، در نگاه اول می تواند هیجان انگیز یا نگران کننده باشد. به احتمال زیاد یک دهه پیش هیچ کس نام «مهندس بلاک چین» (‘blockchain engineer’) یا «متخصص خدمات ابری» (‘cloud services specialist’) را نشنیده بود، اما این حرفه ها امروزه می‌توانند واقعاً پردرآمد باشند. این متخصصین از مهارت هایی استفاده می کنند که 20 سال پیش هیچ کس تصورش را نمی کرد.

غفلت از آینده نگری و آینده پژوهی در دانشگاه ها و آموزش فنی و حرفه ای – شکاف مهارتی

اما نگرانی اینجاست. زمانی که بسیاری از برنامه‌ها و مکان‌های آموزشی ایجاد شدند، نمی‌دانستیم که امروز به چه مهارت‌هایی نیاز است و بسیاری از مردم آن‌ها را ندارند. همانطور که مشاغل جدید جایگزین مشاغل قدیمی می شوند، افرادی با مهارت های سنتی خود را بیکار می یابند. به گفته و ادعای نویسندۀ این مقاله، بریتانیا شکاف مهارتی قابل توجهی دارد. که اگر به زودی برطرف نشود، می‌تواند آینده‌ای ضعیف برای نسل‌های جوان این کشور و جامعه‌ای به طور فزاینده نابرابر ایجاد کند.

ما فرصت بزرگی در پیش داریم. اگر در حال حاضر مهارت های خود را در سراسر جهان ارتقا دهیم و فرصت هایی را برای جوانان ایجاد کنیم تا این مهارت های جدید را کشف کنند، می توانیم به تولید مشاغل و صنایع پیشرو در جهان ادامه دهیم. اگر این کار را نکنیم، این خطر وجود دارد که بسیاری از افراد بیکار شوند و شرکت‌ها و سازمان ها به ناچار مهارت‌های مورد نیاز خود را وارد کنند. در حالی که جوانان جامعه بیکارند.

مشاغل جدید، بخش های جدید، خدمات جدید

ماشین‌های خودران، کتاب‌های داستانی سه‌بعدی، پنل‌های خورشیدی پنهان شده در قاب شیشه‌ای پنجره آپارتمان شما – فناوری‌ها و نوآوری ها و خلاقیت‌هایی که همه ما می‌توانیم به زودی از آن‌ها استفاده یا تجربه کنیم. فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و صنایعی مرتبط با این نوع اختراعات به سرعت در حال رشد هستند.

گزارشی از مشاغل آینده و بازار کار متفاوت از قبل

گزارش مکنزی McKinsey از آینده مشاغل در اروپا نشان می‌دهد که سازمان‌های مرتبط با دسته علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات – می‌توانند در دهه آینده بیش از 20 درصد رشد کنند. به طور مشابه، در سراسر اروپا تعداد مشاغل در بخش هایی مانند خدمات مالی، املاک و مستغلات، مخابرات و آموزش در حال رشد بوده است.

اقتصاد دانش محور، شرکت های دانش بنیان و رشد فزاینده تقاضا در بازار کار آینده

این صنایع به طور گسترده در گروهی که به عنوان «اقتصاد دانش» شناخته می‌شود، قرار می‌گیرند، تعریفی که عموماً از عصر اقتصادی که در آن زندگی می‌کنیم نشات می گیرد. جایی که تولید به جای کار فیزیکی، از دانش تغذیه می‌شود. رشد مشاغل در این بخش ها بسیار زیاد است. تحقیقات شبکه اجتماعی حرفه ای لینکت این LinkedIn نشان می‌دهد که آگهی‌های شغلی برای دانشمندان داده و تحلیلگران پیشرفته – دانشمندان داده، مهندسان داده، آماردانان زیستی، تحلیلگران کمی مالی، اقتصاددانان، آماردانان – بین سال‌های 2013 و 2018، 231 درصد افزایش یافته است. بیش از دو برابر رشد در حوزه Big Data. و مشاغل مبتنی بر دانش و نوآوری و فناوری.

تاثیر اتوماسیون و دانش و تکنولوژی آینده در مشاغل

در مقابل، مشاغل بر پایه کارهای دستی مانند کشاورزی و خطوط تولید به کمک نیروی انسانی، می‌توانند با ترکیب و تداخل اتوماسیون – یا بهتر می‌توانیم بگوییم روبات‌ها – کاهش چشم گیری پیدا می‌کنند. هوش مصنوعی ماشین‌ها را متحول کرده که می‌توانند کاری را که یک فرد خبره قبلاً انجام می‌داد، را انجام دهند، خواه چیدن توت فرنگی باشد یا ایجاد قطعات خودرو از طریق چاپ سه بعدی.

از دست دادن مشاغل در این بخش ها می تواند به افرادی که مهارت های اولیه بیشتری دارند ضربه سختی بزند. (خواه مهارت سخت یا مهارت نرم) مکینزی اعلام کرد که افرادی که تحصیلات متوسطه دارند، حداقل سه برابر بیشتر از دیگر نقش‌ها، پتانسیل برای جایگزینی با اتوماسیون را دارند. در حالی که بیشترین رشد شغلی در چند سال گذشته توسط افراد بسیار ماهر بوده است، کارگران با مهارت متوسط ​​یا (کم مهارت) فرصت های بسیار کمتری داشته اند.

مهارت های مورد نیاز (خواه مهارت سخت یا مهارت نرم)

وقتی در مورد مهارت صحبت می کنیم، ذهن ما به طور کلی یک مهارت فیزیکی را تداعی می کند. به طور فزاینده ای، مهارت فیزیکی امروز دیجیتال است. مهارت‌های نرم و سخت در زمینه رایانه و تکنولوژی اطلاعات و داده ها در دنیای امروز حیاتی است. و ما در مورد چیزی بیش از توانایی برقراری تماس با اسکایپ یا زوم یا ایجاد صفحه‌گسترده، صحبت می کنیم. در واقع به همان اندازه که این مهارت‌ها حیاتی هستند، لذا بسنده کردن صرف به آنها منطقی نیست. برای مثال در نظر بگیرید که، تعیین توالی یک ژنوم برای یافتن درمانی برای سرطان یا ایجاد راهی برای تولید انرژی از کود، که به سطح بالایی از محاسبات پیچیده نیاز دارد.

همدلی و تاثیر آن در مهارت های بین فردی و کار گروهی یا تیم ورک (Team Work)

با این حال، مهارت‌های مورد نیاز برای تقویت اقتصاد دانش رو به رشد فقط به فناوری مربوط نمی‌شود. و تنها بخشی از مهارت‌هایی است که امروزه دانشگاه باید جوانان را تجهیز کند. پژوهشی که در سال 2019 توسط دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در مورد نقش همدلی (empathy) در کار گروهی منتشر شد، نشان داد که همدلی همکاری را تسهیل می‌کند که برای عملکرد مؤثر و هماهنگی سازنده تیم‌ها حیاتی است. بنیاد جهانی نوآوری (Global innovative foundation Nesta) توضیح داده که “مدل فردا از مهارت ها و صلاحیت ها“، نیاز به آموزش طیف وسیع تر در زمینه مهارت های شناختی، حرفه ای و بین فردی دارد.

مک کینزی با توجه به نیاز به مهارت های بین فردی پیش بینی کرد که مشاغلی که نیاز به مهارت های اجتماعی – عاطفی دارند، در ده سال آینده 30 درصد رشد خواهند کرد. با خودکار شدن مشاغل بیشتر و جایگزینی افراد با ماشین‌ها، نقش‌هایی که باقی می‌مانند در دسته‌هایی مانند مراقبت، تدریس و آموزش قرار می‌گیرند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که نیروی انسانی با توانایی لازم، می توانند این مشاغل را به طور موثر انجام دهند.

هزینه کمبود مهارت های روز دنیا و نیاز بازار کار آینده – شکاف مهارتی

با این تفاسیر، موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها، چقدر در ارائه مهارت های مورد نیاز آینده فاصله دارند؟ چه در حال حاضر، چه در دهه های آینده؟ در حال حاضر می توان به طور کمی محاسبه کرد که شکاف مهارتی چقدر به بریتانیا آسیب می زند.

مطابق با گزارش استاندارد تجاری سازی دانشگاه آزاد در سال 2019 (Open University Business Barameter Report) در حال حاضر سازمان‌ها و شرکت ها در بریتانیا بیش از 3.4 میلیارد پوند بیش از مقدار معمول و رایج خرج می‌کنند. چرا که نمی‌توانند نیروی انسانی متخصص با مهارت‌های متناسب را بیابند. همچنین تحقیقات CBI نشان داده که 80 درصد از شرکت‌های بریتانیایی مورد بررسی در این گزارش معتقدند که فاقد مهارت های لازم برای آینده هستند. که این مهم به رقابت پذیری کشور لطمه می زنند. 40 درصد از نیروی انسانی صلاحیت های مناسب برای شغل خود را ندارند. حتی نگران‌کننده‌تر اینکه کمتر از نیمی از جمعیت شاغل در بریتانیا سطح محاسبات مورد انتظار را دارند.

زمانیکه با شورای استراتژی صنعتی در بریتانیا صحبت کردیم متوجه شده که وضعیت بدتر نیز خواهد شد. این شورا گزارشی به نام عدم تطابق مهارت های بریتانیا در سال 2030 (UK Skills Mismatch in 2030) را منتشر کرد که نشان می دهد تقاضای فزاینده بازار کار آینده بریتانیا برای مهارت ها در برابر عرضه محدود است. این نشان می دهد که تا سال 2030، 7 میلیون کارگر ممکن است برای نیازهای شغلی خود فاقد مهارت و صلاحیت لازم باشند. – که این میزان 20٪ از کل نیروی کار در بریتانیای کبیر است.

به طور خلاصه، “بازآموزی مجدد نیروی کار موجود در بریتانیا (reskilling the existing workforce) چالش بزرگ بریتانیا از هم اکنون تا سال 2030 خواهد بود’.

کمبود عرضه قریب الوقوع را می توان به پیری جمعیت در سراسر اروپا و همچنین افزایش شهرنشینی نسبت داد. مک‌کینزی در گزارش آینده کار در اروپا می‌گوید که سن کار اروپا احتمالاً به دلیل پیری تا سال 2030 به میزان 13.5 میلیون نفر کاهش می‌یابد که 4 درصد از کل نیروی کار در اتحادیه اروپاست. در عین حال، روند مهاجرت جوانان به مناطق شهری در چند سال اخیر باعث ایجاد کمبود مهارت و صلاحیت در مناطق روستایی یا شهرهای کوچکتر شده است.

بازنویسی نیرو و بازار کار آینده و مهارت ها و صلاحیت های لازم

این پیشبینی تنها یک حدس منطقی است. – هر چند آینده ما بر روی سنگ حک نشده است. (از قبل مشخص نشده است) این در اختیار و توانایی ما است که تغییر رویه دهیم و آنچه که امروزه به نیروی کار و دانشجویان آموزش می دهیم برای ارائه مهارت هایی که سازمان ها و شرکت ها در آینده به آن نیاز دارند، متناسب و همسو باشد.

«همچنین وظیفه اصلی سیاست‌گذاری سازنده در چند دهه آینده این است که اقتصاد دانش محور را به طور اساسی فراگیرتر کنیم.» جوانان در هر سطحی ای از زندگی باید به مهارت های مورد نیاز برای بازار کار جدید مجهز شوند. چرا که مشاغل سنتی شروع به از بین رفتن می کنند. و لاز م است که نه فقط مهارت‌های فن‌آوری، بلکه آموزشی که «شخصیت، طرز فکر و مهارت‌های غیرشناختی و همچنین شناختی دانشجویان را توسعه می‌دهد، را در برنامه آموزش و پرورش خود بگنجانیم.»

قسمت هیجان انگیز آن، نستا تأکید می کند که چگونه مهارت داشتن ذهن باز به همان اندازه مهم است که مهارت کدنویسی یک قطعه جدید از نرم افزار مبتکرانه. دانشجویان باید بتوانند «راه‌هایی را تصور کنند که از طریق آن می‌توان دانش‌شان را به کار گیرند»، نه اینکه فقط نکاتی را در مورد چگونگی انجام کاری حفظ کنند. ابزارهایی که امروز در دسترس ماست – یعنی هوش مصنوعی، داده های بزرگ و کامپیوترهای سریعتر و هوشمندتر – به زودی قادر به انجام کارهایی خواهند بود که حتی تصورش را نمی کنیم. اما دانستن اینکه چه کاری از آنها بخواهیم انجام دهند مستلزم تلاش برای تصور آن است.

نیاز به همکاری، هماهنگی همدلانه در کار گروهی و تیمی

برای رسیدن به نقطه ای که بتوانیم افراد را برای مهارت های متناسب بازار کار آینده آموزش دهیم، مؤسسات آموزشی بریتانیا باید از هم اکنون همکاری متقابلانه با صنعت را آغاز کنند. مدیران منابع انسانی در سراسر کشور بریتانیا به دلیل ناتوانی در یافتن نیروی کار مناسب برای شغل، همواره شاکی هستند. نظرسنجی مک کینزی در سال 2020 نشان داد در حالی که اکثر پاسخ دهندگان می گویند رسیدگی به کمبود مهارت ها در اولویت است، تعداد کمی می گویند که سازمان آنها می داند چگونه نیروی کار خود را با مهارت هایی که بیشتر به آن نیاز دارند مجهز کند.

همکاری بین کارفرمایان، دولت و مؤسسات آموزشی برای بازآموزی و ارتقاء مهارت نیروی کار ضروری است. وقتی فردی به 18 سالگی می رسد و زمان فارغ التحصیلی از مدرسه می رسد، یادگیری نباید متوقف شود زیرا جهان از تکامل باز نخواهد ماند. مقاله شورای استراتژی صنعتی استدلال می کند که ‘ تغییر فوری به یک هنجار جدید یادگیری مادام العمر در نیروی کار بریتانیا، امری ضروری است’. به عبارتی فلسفه جامع و فراگیر در اپلای پدیا بیشتر به چشم می آید و آن چیزی نیست بجز: Lifelong and Life – wide Learning

این امر به ویژه از آنجایی که با جمعیت سالخورده روبرو هستیم، اهمیت دارد. بعید است کارگرانی که سال ها یا حتی دهه ها در حرفه خود بوده اند، مهارت های مورد نیاز امروز را به طور رسمی فرا گرفته باشند. همانطور که اتوماسیون، نحوه انجام کارها را تغییر می دهد، و حتی برخی از مشاغل را از بین می برد – آموزش مجدد مهارت ها و صلاحیت های قرن 21 ضروری خواهد بود. ما باید نیروی انسانی و کار حرفه ای را در تمام سنین برای مشاغل جدیدی که نیاز به مهارت های پیچیده تری دارند آماده کنیم.

چالش پیش روی بریتانیا واقعی است و می تواند کمی ترسناک باشد، اما هیجان انگیز نیز هست. آموزش افراد برای مهارت‌های متناسب، کل دنیا را در برابر مشاغل و اختراعات جدید و روش‌های غیرقابل تصور درگیر خود کرده است. در دنیایی که تفکر آسمان آبی تشویق و ترویج می شود، باید مردم را برای دیدن آن آموزش دهیم. و این مهم برای کشور عزیزمان ایران نیز در خور توجه و عنایت خواهد بود. بامید حرفه ای تر شدن نیروی کار آینده در همه کشورها، علی الخصوص کشور ایران.

برای کسب اطلاعات بیشتر و گسترش شبکه ارتباطات خود در لینکت این (LinkedIn) اپلای پدیا، به ما بپیوندید. و این مقاله را همرسانی نمائید. با تشکر از توجه و همراهی شما سروران گرامی.

مدیر هماهنگ کننده در اپلای پدیا – ApplyPedia

 

یک دیدگاه ارسال کنید