درس 4: تدوین بخش اهداف
اپلای پدیا، مرکز آزادسازی فرصت های آموزشی. در آخرین درس، دربارهٔ نوشتن بخشهای خلاصه یاد گرفتید. در این درس، دربارهٔ نوشتن اهداف یاد خواهید گرفت. به خاطر داشته باشید که در یک رزومه یکی را بدون دیگری به کار میبرید. عده ای از شما که تجربهٔ بیشتری دارید احتمالا ترجیح خواهید داد که خلاصه ای از صلاحیتهایتان را بنویسید. اهداف عموما زمانی استفاده میشوند که نسبتا در نیروی کار تازه واردید یا تجربهٔ زیادی ندارید در رشتهای که دارید برایش درخواست میدهید. بیایید اول به یک اعلامیهٔ هدف بد نگاه کنیم. این دقیقا چیزی است که نمیخواهید انجام دهید. اهدافی مانند این به احتمال زیاد بیشتر ضرر میرسانند تا نفع. مدیر منابع انسانی را تصور کنید که دارد این را میخواند، او کمتر از دو هفته وقت دارد تا آن جایگاه را پر کند و توده ای از ۳۰۰ رزومه که مرور کند. وقتی رزومهای را میخواند از بالا به پایین میخواند و معنایش اینست که با بخش هدف شروع خواهد کرد. او رزومهتان را بر میدارد، این اعلامیهٔ خسته کنندهٔ مبهمِ ملالت بار را میخواند که آن شغل را هدف نگرفته. این می تواند رزومهای برای هرچیزی از خدمات مشتریان تا دفتر داری شراکتی باشد. حدس بزنید، این مدیر منابع انسانی ۳۰۰ رزومه دارد و قرار است شاید با حدود ۱۰ ٪ از آنها تماس بگیرد تا برای یک مصاحبهٔ حضوری غربال کند. شما جزء آنها نخواهید بود، رزومهتان در سطل آشغال خواهد بود. و منجر به این راز میشود که لازمست در ذهنتان حک کنید. درست است، بیشتر کارفرمایان اهمیتی به اهداف شما نمیدهند. چرا باید بدهند، آنها علاقه به اهداف خود دارند. در بیشترِ فرمتهای رزومه، هدف در ابتدای لیست ذکر میشود، اول از همه در بالای تا ذکر میشود، در مهمترین جای صفحه. هدفی مثل آنکه حالا دیدید، همچنین ممکن است اینطور خوانده شود، به دست آوردن هر چه سریعترِ شغل، با بیشترین مزد ممکن، مزایای فوق العاده. بله البته، پس قرار است برنامه را عوض کنید و مرا متقاعد کنید که شما در واقع قرار است کارمند وفاداری باشید که در سازمان من مشارکت میکنید؟ [خنده] ببخشید، باور نکنید. به خاطر داشته باشید، رزومه تان یک سند بازاریابی است، یک تبلیغ. یک تبلیغ را تصور کنید که مانند این تعبیر میشود، آیا از این شخص خودرو میخرید؟ پس آیا واقعا انتظار دارید به مصاحبه دعوت شوید با هدفی که کاملا دربارهٔ خواستهٔ شماست؟ امیدوارم در این دوره به اندازهٔ کافی یاد گرفته باشید که دریابید این اتفاق نخواهد افتاد. هدف رزومهتان باید همراستا باشد با مهارتهایتان و صلاحیتهایتان با آنچه کارفرما به دنبالش است. نباید دربارهٔ آرمانهای شما باشد، باید دربارهٔ آرمانهای کارفرمای هدف باشد و آن آرمانها را با تخصص شما جفت و جور کند. چه دارید یک هدف رزومهای درست میکنید چه یک خلاصه از مهارتها، باید آرمانهای کارفرما را در نوشتهتان اثر دهید. نمیتوانید فرض کنید که کارفرما تمام دستاوردهایتان را نگاه خواهد کرد تا ببیند آیا داوطلبی هستید که ارزش وقت گذاشتن برای مصاحبه را دارید. اجازه دهید کارفرما بداند، صادقانه و بدون شک، در مورد آنچه به سازمان میآورید. مزایا و ارزشی را که به کارفرما میتوانید ارائه دهید، بقبولانید. و آن منجر به راز شمارهٔ دو می شود که باید حک کنید در سمت دیگرِ مغزتان. حالا که میدانید چکار نباید بکنید، چطور میتوانید دست به ایجاد اهداف رزومه بزنید که همراستا باشد با جهتگیری سازمان و نیازهای مدیر استخدام کننده؟ با شما روشی برای نوشتن اعلامیههای هدف در میان میگذارم، که از تکنیک بازتاب استفاده میکند، که دربارهٔ آن برای ایجاد تفاهم با مصاحبهکننده آموختید. اینجا، از آن استفاده میکنید تا تفاهم با مدیر منبع انسانی ایجاد کنید یا هر کسی که رزومهتان را بازبینی میکند. در گام اول، ذهنتان را تنظیم میکنید، تعریف واژهٔ هدف، آرمان است. و چیزی که اینجا مهم است اینست که قرار است دربارهٔ هدف چه کسی بنویسید. یک هدف رزومهای دربارهٔ همراستا کردن مهارتهایتان و جهتگیریهای شغلیتان با اهداف کارفرماست. و چطور کشف میکنید اهداف کارفرما چه هستند؟ با اعلامیهٔ رسالت سازمان شروع کنید. این را میتوانید در وب سایتشان یا در گزارش سالانهشان بیابید، یا احتمالا در بسیاری از نشریههایشان. این اعلامیهٔ رسالت یک شرکت بیمهٔ پیشروست. اعلامیه، در بر دارندهٔ رسالت سازمان است. حاوی تعدادی عبارتهای کلید واژهای است که میتوانید از آنها استفاده کنید. پس حالا، اعلامیهٔ رسالت را برای آن کلید واژهها تجزیه میکنید. لیستی مانند این درست میکنید. حالا که اعلامیهٔ رسالت را به عبارتها و واژه های کوچکتر تجزیه کردید، میتوانید از آنها هدف خود را بسازید. اگر یک حسابدارید، ممکن است به این برسید. اگر یک متخصص خدمت به مشتری هستید، ممکن است به این برسید. اگر در حوزهٔ IT هستید، ممکن است به این برسید. بفرما، یک اعلامیه که مهارتهایتان را تعریف میکند در راستای اهداف کارفرما، با اصطلاحاتی که برای مدیر استخدام کننده آشنا هستند. میتوانستید با یک جملهٔ دوم که از توصیف شغلی گرفته شده، بیشتر توضیح دهید، اما ضروری نیست. اگر تحقیق بیشتری دربارهٔ جایگاه شغلی کردهاید، میتوانید همین نوع روش را به کار برید. از طریق نوشتن، با واژههای خود، از آنچه باور دارید اهداف کارفرما باشند برای حوزهٔ تخصصیتان و بخشی که در آن کار خواهید کرد. خودتان را در ذهن مدیر استخدام کننده قرار دهید و سپس این جمله را کامل کنید، هدفم این است که… بعد از تکمیل جمله، می توانید آن را تجزیه کنید همانطور که انجام دادیم برای اعلامیهٔ رسالت و هدف مناسب را ایجاد کنید. مجبور نیستید استفاده از اعلامیهٔ رسالت سازمان را محدود کنید یا هدف مدیر استخدام کننده را محدود کنید به نوشتن هدف خودتان. میتوانید همان استراتژی را نیز برای جاهای دیگر در رزومه تان و نامهٔ پوششی (معرفی) به کار برید. دربارهٔ آن بعدا در این دوره خواهید آموخت. به یاد داشته باشید، خودتان را در ذهن تصمیم گیرندگان بگذارید بعد پی ببرید دنبال چه هستند. نطق آسانسوریتان را با نیازهای آنها همراستا کنید و شانس خود را برای نوشتن یک رزومهٔ برنده بالا برید. اپلای پدیا، مرکز آزادسازی فرصت های آموزشی. [ApplyPedia]