دیگر فرمت های ویژه برای یک روزمه
[تمام حق و حقوق این دوره ی آموزشی در اختیار کالج پارک دانشگاه مریلند می باشد.] .
در درسهای پیشین، در مورد فرمتهای مبتنی بر توالی زمانی و عملکردی یاد گرفتید. و نیز دو فرمت ویژه، روزمهٔ مهارتی و فرمت CV که برای دانشگاهیان به کار میرود. در این درس، در مورد فرمتی که برای اشخاص خلاق به کار میرود، یاد خواهیدگرفت، فرمتی که برای افراد حرفهای بهکار میرود، و فرمتی که برای پرسنل نظامی استفاده میشود، و برای کارمندان دولتی. اولین فرمتی که بررسی میکنیم، رزومهٔ افراد خلاق است. از آن استفاده میشود برای هنرمندان نمایشی، بازیگران، رقصندگان، خوانندگان، موسیقیدانان. اما با کمی تغییر، همچنین فرمتی عالیست برای طراحان وب یا معماران، حتی مدیران پروژه. در واقع، برای هر کسی که با قراردادهای کوتاه مدت برای اهداف خاص کار میکند. در شکل کلاسیک به عنوان رزومهای برای هنرمندان نمایشی، دسته بندیهای مستند شده، آنهایی هستند که برای این هنرمندان دارای مفهومند. عضویتهای اتحادیهای، یا به طور کلیتر، عضویتهای حرفهای، به همراه هر گونه آموزش ویژه، ارائه میشود. نقشهای تئاتری، فیلمی، یا تلویزیونی لیست میشوند. به طور کلی به عنوان یک هنرمند نمایشی، مشهورترین نقشها یا شغلهای هر دسته بندی را با تاریخ لیست میکنید، شغلهایی را که ابهت کمتری دارند، وارد نمیکنید. هر تولید ملی که جزئی از آن بوده اید، همچنین مدالها و پاداشها را لیست میکنید. اغلب یک بخش مهارت ویژه را میگنجانید، برای مثال، ممکن است قادر باشید شعبده بازی کنید، کاراته بازی کنید، ممکن است مهارت در سبکهای رقص خاص یا حتی زبانهایی داشته باشید، هر چیزی که یک تولید کننده یا کارگردان میتواند استفاده کند. در صورتیکه ممکنست در حرفهٔ هنرهای نمایشی نباشید، فرمت افراد خلاق، محدود به بازیگران و موسیقیدانان نمیشود. هر حرفهای که در آن وقفه ها در اشتغال امری عادیست، و نیاز نیست وقفهها، کم ارزش نشان داده شوند، از این فرمت میتواند بهره ببرد. برای نمونه، اگر یک طراح وب هستید، میتوانید از این فرمت استفاده کنید برای عرضهٔ تخصصتان در وب و طراحی گرافیک به مشتریان. آموزش احتمالا متمرکز خواهد بود بر دورههای ویژهای، برای مثال یک Illustrator، Photoshop، مهارتهای خاص ممکن است تبحر در HTML، CSS، JavaScript باشد. این نوع رزومه احتمالا به عنوان پوششی برای گزیده ای از آثارتان، به کار میآید. در مورد نمونهٔ آثار حرفهای، در دورهٔ نهایی یاد خواهید گرفت. اگر در تبلیغات هستید، میتوانید از این فرمت استفاده کنید برای برجسته سازی تخصصتان در مدیریت هنری و طراحی نمایش یا در فعالیتهای بازاریابی محصول. اگر یک معمارید، فرمت رزومهٔ افراد خلاق میتواند اجازه دهد تجربهتان را ارائه دهید، کار روی تیمهای طراحی، یا پیشنهادهای ساخت ویژه یا پروژهها. هر پاداش و گواهینامهای هم به خوبی در این فرمت جا میگیرد. در پایان، مثال دیگری از اینکه چه وقت فرمت افراد خلاق میتواند برای کارا باشد، این است که طراح مد باشید. شاید در مقالهٔ یک مجله نمایان شده اید. یا کارتان با یک بِرند مشهور در ارتباط است. یا در یک یا چند نمایش نشان داده شده است. به عنوان مشاور نیز میتوانید از این فرمت استفاده کنید. فرمت افراد خلاق اساسا ابزاریست برای بازاریابی تخصص وقتی توالی زمان تاریخچهٔ کار، کاربرد ندارد. فرمت بعدی که به آن نگاهی میاندازیم، فرمتیاست کهبرای افراد حرفهای بهکارمیرود. برای نمونه، اگر دکتر در حرفهٔ پزشکی هستید، یا در حرفهٔ دندان پزشکی هستید، یا وکیلی در حرفهٔ حقوقی هستید. ممکن است همان شغل را برای سالهای زیادی داشته اید اما در این موارد، شرح معمولِ تجربه که مبتنی بر توالی زمان است، مناسب نیست. چیزی که در بازاریابی تخصصتان اهمیت دارد، دستاوردهای ویژهای هستند که در طی زمان به عنوان فردی حرفهای کسب نموده اید. فرمت افراد حرفهای طراحی شده تا کمال یافتگیِ کامل کارتان را نشان دهد. از این رو، عموما خلاصههایی از صلاحیتها و دستاوردهایتان را در بالای صفحه به نمایش میگذارد. دوباره، همهٔ پندهایی که در مورد نوشتن اعلامیههای دستاورد قوی دریافت نمودهاید، مربوط به این فرمت است. بنابر اولویتی که برای آنها تعیین کردهاید، تحصیلات و گواهینامههایتان بعد از آن ارائه میشود. ممکن است حس کنید اهمیتش کمتر است از تجربهٔ شغلیتان و وابستگیهای حرفهای شماست. که در آن مورد، اینها زودتر در روزمه ارائه میشوند. همچنین ممکن است بخواهید هر پاداش، هر مدال یا فعالیت حرفهای که در آن شرکت دارید، از قبیل داوری، یا ویرایش یک مجلهٔ حرفهای را مستند کنید. هر اثر چاپ شدهای تألیف کردهاید هم مستند خواهد شد. آثار چاپ شده همچنین میتوانند به عنوان ضمیمه به رزومهتان ملحق شود. تِم مشترک این فرمتهای ویژه استفاده از صفحهٔ رویی است برای تأکید بر اینکه میخواهید خواننده چه چیز را اول ببیند، مهمترین شایستگیهایتان در هر حوزهای که دارید خودتان را عرضه میکنید. فرمت بعدی که بررسی میکنیم، فرمتی است که به کار خواهید برد اگر لازمست مهارتهایتان را به عنوان سرباز حرفهای سابق، برای یک شرکت غیر نظامی، برجسته کنید. با خلاصهای از صلاحیتهایتان آغاز خواهید کرد، به احتمال زیاد با تأکید بر مهارتهای رهبریتان. این فرمتی است که ممکنست بخواهید یک هدف به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشد، گفته ایم عموما یا از یک بخش خلاصه استفاده میکنید یا یک هدف شغلی. با انتقال به دنیای غیر نظامی، احتمالا میخواهید یک هدف ویژهٔ شغلی علاوه بر بخش خلاصه، بگنجانید. میخواهید مهارتها و تواناییهایتان را ارائه دهید چون با شغلی که در جستجویش هستید، مرتبطند. به طور مشابه، میخواهید تجربهٔ حرفهایتان را بیان کنید به عنوان مدرکی برای شایستگیهای مورد نیاز برای شغلی که به دنبالش هستید. باید قادر باشید شایستگیهایی منتقل کنید در زمینهٔ رهبری دیگران، در ارتباط و تحت تأثیر قرار دادن، در پیشگیری از و حل مشکلات، در دستیابی به نتایج، در شایستگیهایی در اعتماد به نفس، و مدیریت استرس. خلاصهای از تجربهٔ نظامیتان جایِ تاریخچهٔ کار را میگیرد، و آنچه اساسا یک روزمهٔ کارکردیِ متناسب سازی شده است. به یاد داشته باشید که تجربهٔ نظامیتان پر از واژههای اختصاری، اسمهای رمزی، درجه بندیها و ارجاعهایی است که بیشترِ مدیران استخدامکننده با آنها آشنا نخواهند بود، مگر آنکه آنها هم سابقهٔ نظامی داشته باشند. به احتمال زیاد نیاز خواهید داشت رزومهتان را بیشتر مورد پسند غیر نظامیان کنید، اما البته بستگی دارد به شغلی که دنبالش هستید. در انتها، تحصیلات و آموزشتان را بگنجانید. دوباره، این اقلام را متمرکز کنید بر آن آموزشی که مرتبط است با شغلی که به دنبالش هستید. آخرین فرمتی که بررسی خواهیم کرد رزومههایی هستند برای خدمات کشوری (غیرنظامی) و شغلهای فدرال در دولت ایالات متحده. اینها همان نوع اطلاعاتِ رزومههای شغلی را فراهم میکنند اما اغلب نیازمند این هستند که اطلاعات در فرمتی خاص قرار داده شود. دولت ایالات متحده دو فرمت اصلی به کار میبرد. اولین فرمت اعلامیههای KSA تان را ارائه میدهد. KSA مخفف دانش، مهارتها، و تواناییهاست. اینها شایستگیهایی هستند که کسب کرده اید، اما فرمت فشرده نیست مثل آنچه در رزومههای دیگر میبینید. فرمت دوم اعلامیه های ECQ به کار میبرد. ECQ مخخف صلاحیت اصلی اجراییست. و این اعلامیه ها بیشتر شبیه زندگینامه تعبیرمیشوند تا رزومه. در مطالب خواندنی که به درس ضمیمه شده اند، لیستی از منابعی را خواهید یافت که اگر لازمست رزومهٔ فدرالی تهیه کنید، میتوانید استفاده نمایید. نیز نمونه هایی از این فرمتها خواهید یافت. همانطور که میتوانید ببینید، فرمتهای رزومه نیاز به دانش در مورد آیتمهای ویژه دارد و ارائهای که بهترین تناسب را با هدف سند دارد. این هدف عمدتا از مخاطب مورد نظر شده نشأت میگیرد. درست همانطور که دیده اید چگونه تبلیغات برای مخاطب خاصی متناسب سازی میشوند. رزومه هایتان باید برای تصمیم گیرندگان خاصی متناسب سازی شوند که دارند تناسب بالقوه تان را با شغلی در سازمانشان، قضاوت میکنند. در درس بعدی، در مورد رزومههای الکترونیک، قابل اسکن و درون سازمانی، یاد خواهید گرفت. آخرین مورد به خصوص میتواند مؤثر باشد اگر در جستجوی ارتقاء با کارفرمای فعلیتان هستید.