رزومه های داخلی قابل اسکن، رزومه الکترونیک
[تمام حق و حقوق این دوره ی آموزشی در اختیار کالج پارک دانشگاه مریلند می باشد.] .
اپلای پدیا، مرکز آزادسازی فرصت های آموزشی. در درسهای قبلی، در مورد فرمتهای گوناگون رزومه یاد گرفتید. در این درس، در مورد رزومههای الکترونیک و قابل اسکن که برای استخدام اینترنتی و غربال رزومه به کار میروند، یاد خواهید گرفت. همچنین درمورد رزومه های داخل سازمانی یاد خواهید گرفت، که به ویژه مهمند وقتی به دنبال ترفیع در سازمان فعلی خود هستید. چه دارید رزومهای آماده میکنید برای ارسال آنلاین یا فرستادن در ایمیل، یا دارید رزومهای آماده میکنید برای یک اسکنر نوری، همیشه از شیوهٔ نوشتن رزومهٔ خوب پیروی میکنید. معنایش استفاده از کلید واژه برای مهارتهای خاص و صلاحیتهایی است که در توصیف شغلی آمدهاند. معنایش این است که مطمئن شوید از شایستگیهای کلیدی در خلاصهتان استفاده میکنید و شایستگیهای کلیدی را زودتر در رزومهتان لیست میکنید. معنایش استفاده از استراتژیهای کلامیست که برای نوشتن اعلامیههای دستاورد قوی، یاد گرفتید. معنایش بررسی املا و خواندن و غلط گیری رونوشت برای حذف اشتباهات است. و معنای آن برگزیدن طرحی متناسب با هدف بازاریابیتان است. طرح میتواند یک فرمت عملکردی، مبتنی بر توالی زمانی، شایستگی صریح، یا تلفیقی باشد. پس حالا بیایید نگاهی به رزومههای الکترونیک بیاندازیم. اینها شامل هر رزومهای میشوند که برای ارسال آنلاین یا فرستادن از طریق ایمیل، ایجاد شده اند. بیشتر سازمانهای بزرگ و شرکتهای استخدامی ملی، دیگر رزومه را به صورت ضمیمه شده به ایمیل نمیپذیرند. خطر دانلود ویروس خیلی زیاد است. در خیلی از سازمانها، کارمندان از باز کردن ضمیمهٔ ایمیلها، منع شده اند. یکی از راههایی که میتوانید براین محدودیت فائق آیید، اینست که برای کارفرمایان بالقوه لینکی به یک صفحهٔ اینترنتی که رزومهتان در آن است، ارسال کنید. ممکنست به صورت یک فایل PDF ارسال شود یا ممکن است در وب سایت خودتان قرار دهید. پس میتوانید رزومه را با صفحه آرایی جذابی ارائه کنید، خیلی مانند آنچه در یک نسخهٔ چاپی زیبا، به نظر میرسد. حتی اگر این کار را انجام دهید، همچنان نیاز خواهید داشت یک نسخهٔ متنی ساده از هر رزومهای که تهیه میکنید داشته باشید. متن ساده را برای cut و paste در سیستمهای ارسال رزومه ای استفاده میکنید که بسیاری از سازمانها در وب سایتشان دارند. یک فرمت متنی ساده همچنین عاری از ویروسهاست و میتواند مستقیما در بدنهٔ ایمیل paste شود، نه اینکه به طور ضمیمه گنجانده شود. فرمتی است که بسیاری از مشاغل کوچکتر ترجیح میدهند. و فرمت متنی ساده، عموما ASCII، سازگار است تقریبا با هر واژه پرداز و سیستم ایمیلی در دنیا. این فرمت ساختار سند را حفظ خواهد کرد وقتی در فونت Courier یا هر فونت monospaced (حروف عرض یکسان دارند) دیگری است. ضمنا، Courier تقریبا با نام Messenger عرضه شد. اما بعد طراح فونت نام Courier را برگزید، تا دلالت کند برسرعت خاص و ابزار امن بر انتقال پیغام از نقطهٔ A به نقطهٔ B. یک سرویس پیام رسان مانند DHL، UPS، یا FedEx را به ذهن میآورد. برای ایجاد یک فایل متنی ساده در بیشتر برنامههای واژه پردازی، صرفا یک نسخه از رزومه را به صورت متن خالص ذخیره میکنید. یک فونت monospaced مانند Courier استفاده کنید. یک سبک فونت معمولی به کار برید، بدون فونت درشت یا کج (ایتالیک). مطمئن شوید متن را به عرض حداکثر ۷۰ کاراکتر در سطر ذخیره میکنید، تا یک صفحه آرایی سازگار با هر نرم افزار ایمیلی داشته باشید. هیچ مکانیسم قالب بندی در یک سند متنی ساده وجود نخواهد داشت، اطمینان می دهد که متن مختص به platform یا اپلیکیشن خاصی نیست. همچنین معنایش این است که از کاراکترهای خاص، مانند علامتهای نقل قول هوشمند یا نمادهای ریاضی، باید پرهیز شود. از کلید tab استفاده نکنید. به جای آن کلید فاصله را استفاده کنید. چون دارید از یک فونت monospaced استفاده میکنید، فواصل درplatform های مختلف ثابت میمانند. تراز بندی پیش فرض چپ است، پس اگر میخواهید جملهای را تورفته کنید یا عنوانی را وسط بیاورید، ازspace استفادهکنید. در انتها، در هنگام نوشتن رزومهٔ متنی ساده، از ویژگی word wrap (شکستن خودکار خطوط) استفاده نکنید. به جای آن، از تعویض سطر برای شکستن خطوط استفاده کنید. پس بیایید بعد به آماده سازی یک رزومهٔ قابل اسکن بپردازیم. این رزومهای است که میتواند توسط اسکنر نوری خوانده شود. این اسکنرها از نرم فزار OCR (شناسایی کاراکتر نوری) استفاده میکنند. و اگر قصد دارید به سازمانی ارسال کنید که از موتور OCR استفاده میکند در سیستم پیگیری متقاضی، نیاز خواهید داشت یک نسخهٔ قابل اسکن تهیه کنید. برای اینکه بفهمید آیا لازمست نسخهٔ قابل اسکن تهیه کنید، همیشه میتوانید با ادارهٔ منابع انسانی سازمان تماس بگیرید و بپرسید. رزومهای که برای اسکنر نوری تهیه میشود، از فونت رایج غیر تزئینیِ sans serif استفاده میکند، مانند Arial یا Optima، در اندازه ای بین ۱۰ تا ۱۴. ممکن است فونت OCR استفاده کنید، میتوانید از بخش منابع انسانی بپرسید. فونتهای Serif، مانند Times یا Palatino یا حتی Courier میتواند اختلال تصویری در برخی بستههای OCR ایجاد کند. پس باید از آنها پرهیز شود. در هر رشتهای که اسلش به کار رفته، مثلا TCP/IP، یک فاصله بین اسلشها استفاده کنید طوریکه اسلش با حروف تماس نداشته باشد. یک نسخهٔ اصل که با چاپگر لیزری چاپ شده بفرستید، روی کاغذ خم نشدنی سفید، با روشنی دست کم ۹۲. هرگز نسخهٔ چاپ شده با چاپگر ماتریس نقطهای نفرستید. از اندازهٔ استاندارد کاغذ برای سازمان استفاده کنید. برای نمونه، ۸.۵ در ۱۱ در آمریکای شمالی، A4 در اروپا. نسخه ای با فواصل یک خطی و چاپ یک طرفه تهیه کنید، از فرمت دو ستونی پرهیز کنید. به یاد داشته باشید، اسکنرها از چپ به راست میخوانند. خطوط عمودی یا افقی استفاده نکنید. رزومهتان میتواند بیش از یک صفحه باشد، اگر ضروریست، اما تا نزنید یا صفحه ها را به هم منگنه نکنید. اگر بیش از یک صفحه دارید، برگه ها را به هم گیره بزنید. در یک پاکت ۹ در ۱۲ پست کنید، یا هر فرمتی که در منطقهٔتان مناسب است. برای سربرگهای هر بخش، از حروف بزرگ استفاده کنید. نامتان را در بالای هر صفحه در خط خودش قرار دهید. از حروف مورب، زیر خط دار، اَشکال گرافیکی، سایه دار، یا ضخیم استفاده نکنید. این هم از رزومههای الکترونیکی و قابل اسکن. این درس را به پایان میبریم با یک توضیح مختصر در مورد رزومههای داخلی. به یاد داشته باشید، رزومه یک سند بازاریابی است. بدین لحاظ، میتوانید ابزاری ارزشمند باشد تا کمک کند ترفیع بگیرید. بسیاریاز کارفرمایان به استفادهٔ درونسازمانی از رزومه فکر نمیکنند، با وجود این این راهی مؤثر است برای مستند کردن مهارتها و رشد تدریجی که مدیرتان یا مدیر مدیرتان ممکن است از آن آگاه نباشد. برای این رزومه ها، کاربرد کلید واژههای قابل اسکن یا اهداف دقیق آنقدر مهم نیست. نکتهٔ اصلی نشان دادن موفقیتهای قابل اندازه گیری است که مرتبط با کارفرمای فعلیتان است. نمونههای آن شامل افزایش فروش، برگشت سرمایه، و مانند آن است. بهترین زمان برای ارائهٔ رزومهٔ به روز شدهتان وقتی است که عملکرد سالانهتان را برای بررسی دارید. اگر زمان گذاشتهاید که مدرک کمی برای سالی موفق فراهم کنید، در موقعیتی بهتر قرار دارید تا درخواست ترفیع یا افزایش حقوق بدهید یا یک پاداش. این شیوه به ویژه موفق خواهد بود اگر استراتژیهایی را که در درس اول در موردش صحبت کردیم، دنبال میکرده اید. یعنی، ارسال گزارشهای وضعیت دستاورد ماهیانه به سرپرست بلا واسطه. متعجب خواهید شد که چند کارمند دائمی در یک شغل، برای چندین سال هرگز به این کار فکر نمیکرده اند. هرگز به مزایایی که برایشان به بار میآورد، پی نخواهند برد. چرا آنرا امتحان نمیکنید و از مزایایی که میتواند به ارمغان آورد بهره نمیبرید؟