یکی از محبوب ترین فرمت های یک رزومه
[تمام حق و حقوق این دوره ی آموزشی در اختیار کالج پارک دانشگاه مریلند می باشد.] .
در دو بخش قبل، یاد گرفتید چگونه اجزاء مهم یک رزومه را بنویسید. چطور اعلامیههای موفقیت قوی بنویسید. چگونه خلاصهها و اهدافی که پر از کلید واژه باشند، بنویسید. یاد گرفتید چگونه کل آن سند بازاریابی مهم را ، که به رزومه معروف است، از مرحلهٔ روبات بگذرانید، و به دست تصمیم گیرندگان برسانید. حالا که میدانید چگونه اجزاء یک رزومه را بنویسید، قرار است یاد بگیرید چگونه آنها را کنار هم قرار دهید. یعنی، دربارهٔ انواع فرمتهای موجود رزومه یاد خواهید گرفت و اینکه چه موقع از آنها استفاده کنید. اینها اجزاء اصلی همهٔ رزومهها هستند. زیر عنوان به همراه اطلاعات تماس و عنوان شغلی هدف، یا خلاصهای از صلاحیت ها میآید یا هدف شغلیتان. رزومه در بر میگیرد تجربهتان را، یعنی کارفرمایانتان تاریخهای اشتغال به کار، و عنوانهای شغلی. دستاوردهایتان ارائه خواهند شد با استفاده از استراتژیهایی که پیشتر یاد گرفتید، و همانطور شایستگیهایتان، که مهارتها یا تواناییها هم نامیده میشوند. تحصیلات نیز ظاهر میشود، دانشگاههایتان، مدرک هایتان، مدالها، رشته ها، موضوعهای پایان نامه، و چیزهای مشابه دیگر. حالا، هیچکدام از اینها نباید خیلی تعجب آور باشند. فرمتهای رزومه متفاوتند از لحاظ اینکه چگونه این اجزاء ارائه میشوند و روی هر کدام چه مقدار تأکید میشود. فراتر از این اجزاء، ممکن است مرتبط باشد که بخشی هم برای کار داوطلبانه اضافه کنید. ممکن است برای مهارتهایی که مرتبط با آن شغل هستند، جواز داشته باشید. شایستگیهای زبانی، انسانی یا کامپیوتری، به طور کلی مرتبط هستند. یک رزومه همچنین ممکن است شامل هر مهارت ویژهای باشد که مرتبط با آن جایگاه است. آثار چاپ شده چه کتاب ها چه مقالات، اوراق سفید (نوعی گزارش) و سایر مطالب، ممکن است مرتبط باشند. هر مدال یا جایزهٔ ویژه ای که به شما داده اند، ممکن است مرتبط باشد. سمینارهایی که در آنها حاضرشدهاید، یا آنهایی که ارائه دادهاید، ممکناست مرتبط باشند. همچنین گاهی به آنها کارگاه گفته میشود. و در انتها، هر گونه وابستگی که در انجمنهای حرفهای دارید ممکن است مرتبط باشد با هدف بازاریابی خاصی که برای رزومه برگزیده اید. به یاد داشته باشید، همهٔ آیتمهای محتمل را در همهٔ رزومههایی که مینویسید، نمیگنجانید. هر رزومهای که مینویسید یک سند بازاریابی است با یک مخاطبِ هدف خاص. بدین لحاظ، هر رزومهای مینویسید برای هدف خاصی تهیه میشود. هیچ جا در این تبلیغ، هیچ ذکری نمیبینید از BMW یا پیشنهادهای دیگر BMW، گرچه Rolls Royce یکی از شرکتهای فرعی BMW است. و BMW بسیاری دیگر از وسائط نقلیهٔ خوب را ارائه میدهد. اما این یک آگهی خاص با یک پیشنهاد خاص برای یک مخاطب خاص است. پس نه تنها یک بِرند را نمایش میدهد بلکه تمرکزش را به طور اختصاصی بر همان بِرند میگذارد. به طور مشابه، هر رزومهای مینویسید برای یک مخاطب خاص و هدف خاص نوشته میشود. فرمتی که انتخاب میکنید از آن هدف تبعیت میکند. به طور کلی، سه تا فرمت استاندارد برای رزومه وجود دارد. بعد، تعدادی فرمتهای ویژه وجود دارد. در این درس، نگاهی میاندازیم به رایج ترین فرمت استاندارد و بعد به فرمتهای باقیمانده در درسهای بعدی. متداول ترین فرمت آن فرمتی است که مطمئنم با آن آشنایی دارید. فرمت دارای ترتیب زمان و وقوع است. واژهٔ زمان بندی از واژهٔ یونانی باستانیِ kronos ریشه میگیرد، به معنی زمان. در این فرمت، بر تجربیات خود در طی زمان تأکید دارید. با بخش سر صفحه شروع میکنید، شامل اطلاعات تماس و عنوان شغل هدف. بعد با یک خلاصه از صلاحیتها یا یک هدف شغلی ادامه میدهید، هر کدام که بیشتر مناسب است. بعد شغلهایی را که داشته اید با ذکر جزئیات به ترتیب زمانی ارائه میدهید. با آخرین شغل خود شروع کنید، و به سمت گذشته برگردید. دستاوردها را زیر هر جایگاه لیست کنید، با استفاده از همان تمرکز بر شایستگی که در بخش قبل یاد گرفتید. میتوانید هر تجربهٔ کاری را که باعث میشود خیلی پیر به نظر برسید برای یک شغل خاص را، حذف کنید. برای مثال بیایید فرض کنیم در جستجوی یک سِمت مدیریتی دریک فروشگاه خرده فروشی شیک هستید. این جایگاهی است که معمولا توسط افرادی که در دههٔ سی هستند، اشغال میشود. اما بیایید فرض کنیم شما در دههٔ چهل هستید. میتوانید ده سال از ابتدای تجربهتان را حذف کنید تا خودتان را جوانتر نشان دهید، و بنابراین، برای یک مصاحبه، واجد شرایط شوید. منطق این گونه عمل میکند. کارفرمایان تصور میکنند بیشتر افراد در حدود ۲۲ سالگی وارد نیروی کار میشوند. پس اگر ۲۰ سال تجربه را در رزومه ببینند، فرض میکنند حدود ۴۲ سال دارید. اما اگر فقط ۱۰ سال تجربه ببینند، فکر خواهند کرد حدود ۳۲ سال دارید. که دقیقا همان چیزی است که میخواهید آنها فکر کنند. و این شگرد یک طور دیگر هم کار میکند. فرض کنیم به تازگی از دانشکده فارغ التحصیل شده اید و دارید برای همان سِمت مدیر خرده فروشی درخواست میدهید در همان فروشگاه شیک. در این مورد، به نظر فاقد صلاحیت میرسید. پس تاریخچهٔ اشتغالتان را کنکاش میکنید و شغلهایی که در طول دبیرستان و دوران دانشکده داشتید، لیست میکنید. سن مشاهده ای را ده سال بالا میبرید. پس از لیست کردن تجربه، رزومهٔ مبتنی بر ترتیب زمانی را با تحصیلات تمام میکنید، بالاترین یا جدیدترین مدرک را اول لیست میکنید. دوباره، لزوما تاریخها را در این بخش نمیگنجانید. بستگی دارد که آیا میخواهید سن تان را منتقل کنید، که چقدر جوانید یا چقدر مسن هستید. زیر تحصیلات، ممکن است بخواهید یک عنوان یا موضوع پایان نامهٔ مرتبط را لیست کنید به همراه هر مدال یا جایزهٔ دانشگاهی. به طور کلی، معدل کل باید کنار گذاشته شود مگر آنکه یک فارغالتحصیل جدید، بدون تجربهٔ فراوان هستید و معدلتان بسیار بالاست. همچنین ممکن است این را مرتبط بیابید که سمینارهای خاص یا کنفرانسهایی را که در آنها حضور داشتید، ذکر کنید، یا آموزشهایی که دریافت کردید. اگر یک متخصص تکنیکی هستید یا در حوزه ای که به سرعت در حال تحول است، نشان دادن اینکه به روزترین آموزش را دارید، میتواند بسیار مهم باشد. فرمت مبتنی بر ترتیب زمانی مؤثر است اگر شغلتان حرکت یکنواخت در راستای یک پیشرفت خطی داشته. یعنی اگر به طور پیوسته، به سمت شغلهای بهتر و بهتر پیش رفته اید، بدون دوره های چشمگیرِ بیکاری. همچنین، شغلهایتان کما بیش در یک رشته اند، طوری که حرفه تان یک توالی منطقی به سوی شغلی بوده که حالا در جستجویش هستید. حرفهٔ بسیاری از مردم بدین طریق جلو میرود. اگر اینطورست، رزومهٔ مبتنی بر بر ترتیب زمانی به کارفرما نشان میدهد که فردی هستید که برای شغلی که دارید برایش درخواست میدهید، آماده شده اید. نشان میدهد که متمرکز هستید. نشان میدهد که میدانید چه میخواهید، و به چه سمتی میروید. همچنین انتخاب خوبی است اگر یک شغل را برای سالهای زیادی داشته اید و حالا درخواست یک ترفیع یا یک پله بالاتر را میدهید. می تواند در همان سازمان یا سازمانی متفاوت باشد. این نوع رزومه همچنین میتواند انتخاب خوبی باشد اگر همیشه در یک رشته کار کرده اید و میخواهید کار در همان حوزه را ادامه دهید. رزومهٔ مبتنی بر ترتیب زمانی، برای شرکتها و سازمانهای سنتی خیلی کاراست چون چیزیست که بسیار با آن آشنا هستند. با این وجود، ممکن است بهترین فرمت برای شما نباشد. در حقیقت، ممکن است شانستان را برای به دست آوردن یک مصاحبه، از بین ببرد اگر تجربهٔ کاری محدودی دارید یا دارید شغلتان را تغییر میدهید. اگر پس از یک دورهٔ بیکاری، دارید مجددا وارد نیروی کار میشوید، ناتوانی طولانی مدت، بزرگ کردن کودکان یا طلاق، یک رزومهٔ مبتنی بر توالی زمانی، توجه را به وقفههای موجود در حرفه تان جلب میکند. آن را نمیخواهید چون وقفهها، کارفرماها را معذب میکنند. آنها متعجب میشوند که در طول دورانی که کار نمیکردید، داشتید چه کار میکردید. نمیخواهید از آنها بخواهید تا شروع کنند به پر کردن جاهای خالی با حدس و گمانهای خطرناک. به طور یکسان، اگر دارید به یک صنعت متفاوت منتقل میشوید، به هر دلیلی، یک رزومهٔ مبتنی بر توالی زمانی، باعث میشود فرد نامناسبی برای آنشغل بهنظر برسید. توجه را به این حقیقت جلب میکند که همهٔ تجربهتان در یک رشتهٔ متفاوت است. اگر به تازگی فارغالتحصیل شدهاید و تجربهٔ زیادی ندارید، یک رزومهٔ مبتنی بر توالی زمانی فقط این نقطه ضعف را برجسته خواهد کرد. و اگر شما را از یک شغل متوقف یا اخراج کردند و مجبور شدید شغل کم اهمیت تری بگیرید در یک رشتهٔ متفاوت، پس یک رزومهٔ مبتنی بر توالی زمانی، این را خیلی آشکار میسازد. در این موارد، رزومهٔ وابسته به عملکرد، اغلب چیزیست که باید استفاده کرد. آن، یا یک روزمهٔ شایستگی کامل یا یک فرمت ترکیبی. در درس بعد دربارهٔ این فرمتها خواهید آموخت.