درس 3: تدوین بخش خلاصه
———————————————————————————————————————————————————————————————-
اپلای پدیا، مرکز آزادسازی فرصت های آموزشی. هر رزومهای مینویسید حاوی یا یک بخش هدف یا یک بخش خلاصه است. این که کدام را انتخاب میکنید بستگی به مقصود رزومهتان دارد، اما در هر مورد، زبان باید انعکاس کنندهٔ زبان آگهی شغلی باشد. باید با نیازهای سازمان استخدام کننده همراستا باشد. در این درس، دربارهٔ نوشتن بخشهای خلاصه یاد خواهید گرفت. در درس بعد، دربارهٔ نوشتن اهداف یاد خواهید گرفت. در یک رزومه، فقط یکی را استفاده میکنید. پس کِی برای رزومه بخش هدف مینویسید؟ از مزیت اعلامیهٰ هدف وقتی بهرهمند میشوید که تازه دارید به نیروی کار وارد میشوید یا در رشته تان یا در رشته ای که برایش درخواست میدهید، بی تجربهاید. غالبا وقتی اتفاق میافتد که دارید تغییر شغل را تجربه میکنید یا شاید به یک حرفه پس از مدتی جدایی، برمیگردید. اما اگر در یک رشته تجربه دارید، پس یک بخش خلاصه مناسب تر است. یک بخش خلاصه اجازه میدهد تجربهتان را با یک موضوع مشترک گره بزنید. این، مارک دار کردنِ تخصصتان نام دارد. شبیه کاری است که Apple با بِرند i خود انجام میدهد. iPhone و iPad و iResume را میبینید و می دانید متعلق به Apple است. همچنین میتوانید از یک بخش خلاصه استفاده کنید تا تجربیات را با مجموعهای از مهارتهای قابل انتقال گره بزنید. چه از یک خلاصهٔ مهارتها استفاده کنید یا یک هدف شغلی، لازمست نیازهای سازمان استخدام کننده را بازتاب دهید. پس، بیایید اول به خلاصهٔ مهارتها نگاهی بیاندازیم. یک خلاصهٔ مهارتهای برتر از کلید واژه هایی بهره میبرد که کارفرما به احتمال زیاد به دنبالشان میگردد. همچنین کمک میکند که رزومه، روبات پسند شود زیرا نرم افزار استخدام کننده که رزومهتان را اسکن میکند میتواند کلید واژه های منطبق بر معیارها را که توسط مدیر استخدام کننده طراحی شده اند، بیابد. این خلاصهٔ مهارتها باید ظاهر شود در بالای یا دست کم در یک سوم بالایی صفحه، درست زیر عنوان شغلیتان. در یک رشتهٔ بصری، «بالای تا» نامیده میشود. این اصطلاح از چاپ روزنامه میآید. این مایملکِ اصلی رزومه است که استخدام کننده یا مدیر استخدام کننده همیشه اول به آن نگاه میکند. عنوان شغلیتان، تیتر رزومهتان است. اعلامیهٔ خلاصه، خبر اصلی است. و مثل خبر اصلی در یک گزارش خبری، خلاصهٔ مهارتهایتان، نظر خواننده را به ادامهٔ آن جلب میکند. به کارفرما میگوید که رزومهتان ارزش خواندن دارد. اولین برداشت را در مورد شما ایجاد میکند که برای خواننده در سراسر مرور رزومه، ادامه مییابد. بخش خلاصه را به عنوان نطق آسانسوریِ رزومهتان در نظر بگیرید. برگردید به نطق آسانسوریِ «درباره خودت بگو». آن نطق دلایل تان را برای کاری که انجام میدهید منتقل میکند و این که چطور برای دیگران ارزشمندید. بخش مهارتهای خلاصه شده، همان کار را میکند، اما در زمینهٔ یک رزومه. این مثالی از یک بخش خلاصهٔ رزومه است برای کارکشتهٔ ارشد بازاریابی. این خلاصه دربر میگیرد آنچه داوطلب را به عنوان فردی حرفهای توصیف میکند. همچنین آنچه را در کارش از آن لذت میبرد، منتقل میکند. و این منطبق است با شرایطی که سازمان استخدام کننده ای که دنبال مدیر بازاریابی است، دارد. مانند اعلامیههای موفقیت، بخش خلاصه نه از ضمیرهای شخصی، نه از فعلهای صرف شدنی، استفاده میکند. این داوطلب خاص، با بخش خلاصهاش یک قدم فراتر رفت. او حوزههای تخصصش را لیست کرد. این چیزی است که در پیِ بخش خلاصه میآید. توجه کنید به کاربرد اسمهای کلید واژهای. اسمها غالبا از فعلها مهمترند زیرا دربردارندهٔ کلید واژههایی هستند که به عنوان معیارهای جستجو، توسط مدیر استخدام کننده وارد شدهاند. برخی اسمها اینجا، آنچه را در بخش خلاصه آمده تکرار میکنند. اثر کلی این است که متقاضی را شبیه به شخصی میکنند که کارفرما امیدوار است پیدایش کند. باعث میشود اینطور به نظر آید که متقاضی دقیقا همان شغل پیشنهادی را میخواهد. آن همان چیزیست که یک رزومهٔ مناسب سازی شده، انجام میدهد. برای ایجاد یک بخش خلاصه، همان فرآیندِ فکری را طی میکنید که برای ایجاد نطق آسانسوری، طی نمودید. اول، پی میبرید کِی قرار است بروید. چون لازمست مختصر باشید، مهم است بدانید قرار است با این جستجوی کار به کجا برسید تا بفهمید دقیقا چه شایستگیهایی را برجسته کنید. از خودتان بپرسید از کاربرد چه مهارتهایی لذت میبرید، چه دستاوردهایی بهتر نشان میدهد تواناییهایتان را، و درچه حوزههایی بیشتر مشتاقید کار کنید. بعد نیاز دارید صنعت هدف را تحلیل کنید. لازم دارید شناسایی کنید کجا میخواهید باشید. دوباره برای برجستهسازی اهمیت جستجویتان، از خودتان بپرسید چه چیزی دقیقتر با اولویتهای سازمان استخدام کننده همراستاست و چه شایستگیهایی بیشتر در جایگاه شغلی مورد نظر، حائز اهمیت است. از خود بپرسید اگر به جای مدیر استخدام کننده بودید، دنبال چه میگشتید. در پایان، موقعیت فراخورِ خود را پیدا کنید و نهایت استفاده را از هر واژه ببرید. بسنجید چگونه وفق پیدا میکنید، یا میخواهید وفق پیدا کنید با سازمان هدف. نکات کلیدی املایی را شناسایی کنید. فکر کنید به مشکلات سازمانی که در جایگاه خوبی برای رفعشان قرار دارید. از خودتان بپرسید محل تلاقی خواستهٔ شما و خواستهٔ سازمان هدف کجاست. اگر کمک میکند، ممکن است در نظر بگیرید سؤالی که ارسطو مطرح ساخت. به محض آنکه پیدا کنید همراستایی میان آنچه از انجامش لذت میبرید آنچه احساس میکنید از شما خواسته شده، و آنچه سازمان دنبالش است، آنچه برای بخش خلاصهٔ قدرتمند نیاز است، دارید که مانند نطق آسانسوری برای رزومهتان عمل میکند. اپلای پدیا، مرکز آزادسازی فرصت های آموزشی. [ApplyPedia]